17 / 08 // 2018

Men foreløpig har de til gode å endre måten vi kommuniserer på slik mange har spådd. Årsaken? Det er rett og slett vanskelig å lage en god chatbot. Det vil si: Å bygge en er blitt forholdsvis enkelt, men at du greier å bygge en, betyr ikke at folk har lyst til å kommunisere med den.

Hvem har for eksempel lyst til å bruke tid på holocoaustfornekteren Tay, eller en obsternasig kaffebot? I dag flommer nettet over av eksempler på bot´er som er laget fordi noen har villet nettopp det, å lage en chatbot. Litt som app-manien vi så for nå år siden, da teknologien var ny og alle selskaper med respekt for seg selv måtte ha en.

Heldigvis finnes det noen gode eksempler der ute også: KLM har en bot som gjør bestilling av flyreiser lekende lett. Språklæringsappen Duolingos bot var faktisk ganske fin å prate med når du trengte noen å praktisere det nye språket med (vi venter i spenning på nylanseringen!). Og, til tross for at det ikke er helt stuerent å trekke frem et alkoholmerke (derfor nevner vi ingen navn!), er det absolutt kult med en bot som finner nærmeste bar, bestiller drinken din og sender deg hjem i en gratis Lyft.

Så hva skal til for å lage en bra bot?

1. Vær ærlig på at der en bot

Uansett hvor bra boten din blir, er det usannsynlig at den kommer til å bestå Turingtesten med det første, så det er like greit å kalle en spade for en spade (eller i dette tilfelle en bot for en bot). ”Hei, jeg heter Bottolf og jeg er en robot”, er en smoothere start enn det kanskje høres ut.

2. Gi bot´en din en personlighet

Ok, så vet alle at boten din bare er en robot noen har programmert til å låte som et menneske. Men la den for guds skyld gjøre det da! Gi den personlighet. Gi den glimt i øyet. Eller ikke. En tørrpinn kan gjøre jobben like bra som en moroklump. 

Da vi bygde en bot som skulle hjelpe potensielle studenter å velge blant NKIs 350 kurs fikk den navnet heNKI, en hang til å strø om seg med emojis, og plass på ansattesiden til NKI.

3. Velg dine ord med omhu

Et bilde sier kanskje mer enn tusen ord, men når det kommer til bots er ord alt du har (nesten, i alle fall). Hva du sier og hvordan du sier det er viktigere enn noen gang. Vær så tydelig som mulig og gi gjerne eksempler på hva slags svar du er ute etter. 

4. Ta utgangspunkt i reelle behov

Og når vi sier behov tenker vi på brukernes, ikke dine. Undersøk hva de trenger før du går i gang. Det spiller liten rolle at bot´en din har en likandes personlighet og kan kommunisere tydelig om den ikke løser noe for noen.

5. Gjør det personlig

De fleste chatboter er i dag laget for å hjelpe folk gjennom én enkelt transaksjon som å bestille flybillett eller booke et restaurantbord. Det betyr ikke at den ikke samtidig kan hjelpe deg å bygge lojalitet. Og det er her personifiseringen kommer inn. Interaksjonen er allerede én til én, så sørg for at bot´en din ikke bare spyr ut generisk informasjon.

6. Ikke gjør det bare for å gjøre det

Ny teknologi er kult, men om brukerne dine kan finne informasjonen raskere gjennom et standard webgrensesnitt, så la dem for all del gjøre det uten å ta omveien innom en skravlete robot. Husk at det enkle nesten alltid er det beste.

Ok, nok snakk fra oss. Go build a bot!